“Education is not filling a bucket, but lighting a fire.”
Deze quote van William Butler Yeats sluit helemaal aan bij hoe ik werk. Met mijn leeroplossingen en trainingen wil ik inspireren. Aanzetten tot nadenken, zodat zorgprofessionals zich bijvoorbeeld afvragen: Hoe doen we dat nu in de praktijk? Waarom doen we dat zo? En kunnen we dat ook anders aanpakken? Het leerproces vind ik minstens zo belangrijk als de inhoud. Ook samen leren – van en met elkaar – geeft mij veel energie. Dit stimuleert mijn creativiteit om tot iets te komen dat helemaal past bij de vraag van organisaties en bij de doelgroep. Als BIG-geregistreerd verpleegkundige sta ik dichtbij deze doelgroep en de praktijk. Zo lever ik meerwaarde en hoop ik dat vuurtje aan te wakkeren bij zorgmedewerkers en andere professionals die leren.
Hoge kwaliteit
Mijn ervaring als verpleegkundige
Na en tijdens het volgen van verschillende opleidingen* in de gezondheidszorg werkte ik van 1987 tot 1998 als verpleegkundige in verschillende werkvelden. Zo was ik in Nederland onder andere verpleegkundige in diverse ziekenhuizen, de thuiszorg en een asielzoekerscentrum. Een van de dingen die ik hierbij het allerleukste vond, was anderen ondersteunen en begeleiden in hun werk en bij het leren. Inspelen op diverse leer- en begeleidingsbehoeften geeft veel voldoening.
Als verpleegkundige heb ik een aantal jaren voor Artsen zonder Grenzen gewerkt. Ik wilde op een andere manier met mijn vak bezig zijn. Terug naar de basis op een manier die je in Nederland niet kunt vinden. Met de voeten aan de grond. Voor Artsen zonder Grenzen werkte ik in crisissituaties in Ethiopië, Irak, Soedan en Peru. Ook tijdens dat werk haalde ik veel plezier uit het geven van voorlichting en training op maat. Dat was een mooie uitdaging, want in die landen zijn de mogelijkheden heel anders dan in Nederland.
Mijn ervaring als docent
Eenmaal terug in Nederland wilde ik mijn plezier en voldoening in het geven van trainingen voorzetten. Ik besloot om een tweedegraads docentenopleiding te volgen. Na die opleiding startte ik in 1999 als docent Verpleegkunde op verschillende roc’s. Ik vind het waardevol om studenten te begeleiden in hun leerproces. Hoe leren mensen? Wat hebben ze nodig voor een volgende stap? Offline en online onderwijs moet aansluiten, aanspreken, praktijkgericht zijn en een toegevoegde waarde hebben. Onder andere door de interactie die ik zo belangrijk vind.
Mijn ervaring in e-learning
In 2007 richtte ik Een Zorg Minder op. Hierin komen al mijn kennis en ervaring samen. Aanvankelijk werkte ik ook als freelance verpleegkundige in de thuiszorg. In de jaren daarna verschoof mijn werk steeds meer naar onderwijs in de zorg en ontwikkelde ik me verder als e-learning specialist en trainer. In 2016 en 2017 volgde ik de post-hbo-opleiding e-Learning en in 2019 de Articulate Storyline Certified Training. Wat ik mooi vind, is dat ik nu via een andere weg een aandeel lever aan kwaliteit in zorgonderwijs. Als e-learning specialist, trainer, vakredacteur en adviseur heb ik daar direct invloed op.
- Articulate Storyline Certified Training, The Courseware Company in Utrecht
- Post-hbo-opleiding e-Learning, Fontys Hogeschool in Utrecht
- Hbo-opleiding Leraar Gezondheidszorg en Welzijn tweedegraads, Hogeschool Utrecht
- Tropical Community Medicine and Health Course, Liverpool School of Tropical Medicine
- Health Emergency Preparation Course, Artsen zonder Grenzen
- Tropencursus voor verpleegkundigen, Prins Leopold Instituut voor Tropische Geneeskunde in Antwerpen
- Verpleegkundige A, ziekenhuis Amstelveen